mandag 9. januar 2012

Man skal da ha kake på en mandag!?

I dag har jeg endelig fått testa ut den nye kjøkkenmaskinen min! Må si den går som en drøm:) Har aldri klart å lage ordentlig eggedosis med den lille håndmikseren, men med kmix'en var det ikke noe problem vertfall!

Jeg har laget valnøtt-sjokoladekake. Oppskriften er funnet på Aftenbladets matsider.

Dette trenger du:
200 g valnøtter (jeg brukte 100 g valnøtter og 100 g mandler)
100 g kokesjokolade
250 g sukker
200 g hvetemel
8 eggehviter

Sånn gjør du:
Mal valnøtter og sjokolade grovt i maskin, bland i melet.
Pisk sukker og eggehviter til eggedosis og vend forsiktig inn nøtteblandingen.
Hell røren i en smurt, melstrødd form (22-24 cm i diameter)

Stek på nederste rille 170 grader i 40-45 min.
Avkjøl på rist. 


Sjokoladekrem:
8 eggeplommer
100 g sukker
100 g kokesjokolade
100 g smør
4 ss sterk kaffe
Eventuelt valnøtter til pynt

Sånn lager du kremen:
Visp eggedosis av eggeplommer og sukker.
Smelt sjokoladen forsiktig i en gryte over svak varme.
Rør sjokoladen inn i eggedosisen.
Tilsett mykt smør og visp til kremen er glatt og luftig.
Sett kremen kaldt til den blir stiv, gjerne en time.
Del kakebunnen i to og dynk med kaffe.
Ha sjokoladekrem på og legg kakebunnene sammen.
Kaken bør trekke et par timer før servering.

Det ble sykt mye krem, så jeg fikk ikke brukt alt.
Viss bunnen er tykk nok så prøv å del den i 3 deler og legg krem i mellom.

Og helt til sist: Kos deg!

God mandagskveld!
-Ellen Louise-

1 kommentar:

Koselig at du vil legge igjen en hilsen:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...